• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

full detail Mazda mx5 (Black Cherry / Radiant Ebony mica)

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Dag vrienden,
het is weer eens weekend met goed weer en wat doen we dan zoal...juist...detailen!
Vandaag nog eens tijd voor een team-up. met minieken (ook bekend van dit forum)
Het onderwerp van de dag was een mx5; de eigenaar wil zelf leren detailen en dit leren door mee te helpen. Dit horen we altijd graag...hoe meer volk, hoe meer fun!

Ik had de eigenaar gevraagd om z'n auto al te wassen voor hij naar mij kwam...de juiste wasmethode had hij al eerder geleerd en paste hij al rigoureus toe.

In welke staat was hij? Eigenlijk best goed onderhouden. Natuurlijk vertoonde hij al wat swirls (bijna onvermijdelijk) en had hij links en rechts wat krassen waaronder 1 grotere vooraan.

foto's voor :

IMG_2856.JPG

IMG_2857+%25281%2529.JPG

IMG_2860.JPG

IMG_2865.JPG


plan van aanpak : kleien (dit werd gedaan met milde klei van Mothers en citrus bling1/5 als glijmiddel)...er kwam niet veel vervuiling af.

even kort uitleggen hoe je dat doet...en de eigenaar (Elie) kon mee aan de slag.

IMG_2868.JPG

IMG_2869.JPG


Minieken (m'n maatje Kris) besloot om toch de velgen nog een keertje te wassen ( er was nog wat vervuiling binnein de velg aanwezig en al wat remstof van de rit tot bij mij)

IMG_2867.JPG


Na het kleien besloten we een testspot te doen om te kijken welke combi we het best zouden gebruiken met de DAP900.
Gestart met Ultimate compound (Meguiars) op witte monello pad gaf volgend resultaat :

IMG_2877.JPG


beter maar de diepere swirls bleven...dus toch nog vrij harde lak. Besloten om met Ultimate compound op de oranje pad te vervolgen (ander deel van het kofferdeksel) Dit gaf een goed resultaat (95% van de swirls waren verdwenen :
IMG_2879.JPG


Zo werd heel de auto behandeld...

Elie, de eigenaar in actie met de DAP :

IMG_2886.JPG


Dan de kras nog op de hoek vooraan: de kras leek erg diep met ook wat schaafplekken...
deze dus :

IMG_2880.JPG


begonnen met de UC op de oranje pad en besloten wat langer door te werken om te kijken waar we geraakten :

IMG_2881.JPG


dit resultaat...nog niet echt wat ik wou :
IMG_2894.JPG


dan maar besloten om de Meguiars microfiber cutting disc eens in te zetten...eerst geprimed met de UC en daarna gaan met de banaan :

IMG_2884.JPG


dit was het eindresultaat...aangezien ik geen lakdiktemeter heb en het een plastic bumper betrof...geëindigd op dit : (enkel zichtbaar bij het flashen en onderaan te kijken):

IMG_2882.JPG


om het verhaal nu wat korter te maken de volgende stappen :
-laagje glaze aan gebracht met blackhole van Poorboys
-gewaxed met de dap op rode pad met onbekende wax van Meguiars...ik had een staaltje gekregen van een bevriend detailer om eens te testen...Bedankt trouwens...deze werkt erg prettig (zelfs in de zon) en gaf mooi resultaat. De eigenaar zet er binnenkort om zeker te zijn van de standtijd nog een laagje collinite 845 over.
-trims gedaan met Poorboys trim restorer
-interieur gestofzuigd en leder gevoed met gliptone conditioner
-plastic delen binnen behandeld met natural look van poorboys.
-ruiten gereinigd met NXT-glascleaner van Meguiars
-velgen beschermd met Poorboys wheelsealant
-bandjes behandeld met autoglym engine en rubberdressing (test)
-motorruimte ontstoft (was alleen stoffig) met perslucht en daarna de delen behandeld met diezelfde dressing van autoglym.

en dan nu het resultaat :

DSC_9043.jpg

DSC_9048.jpg

DSC_9059.jpg

DSC_9064.jpg

IMG_2914.JPG

DSC_9068.jpg

DSC_9075.jpg

DSC_9080.jpg

IMG_2911.JPG

IMG_2920.JPG


zo, het was weer een leuke dag...met dank aan zij die meegeholpen hebben voor en achter de schermen....en aan de leergierige eigenaar die z'n prachtige roadster hiervoor wou uitlenen.

groetjes, Wim
 
Netjes Wim en helpers!
Ziet er stukken beter uit en om tevreden over te zijn!

Aparte kleur en leuk in het interieur zo'n hoogglans dash inlay.

Waarom kies je niet voor de Monello lijn polijstmiddelen eigenlijk?
 
Mooi resultaat hoor Wim ! ........... en co :grinning:

Wat is er gebeurd aan het gedeelte boven de uitlaat ? ( vlekken oid ? )

Nu weet ik waarom jij nooit tijd hebt om je garage op te ruimen :D
 
hahaha Danny, jij ziet toch alles hé...dit werd na de foto opgemerkt en gecorrigeerd...hier het bewijs :

DSC_9066.jpg


tevreden nu?:-"
 
Zeker ! :)^

Ik vermoed dat je ook nog gaat antwoorden op die andere vraag met iets van.........

dan kan ik in 1 stap polijsten oid ............ik had een tijdje geleden de D300 compound gebruikt op m'n auto en vond dit namelijk al zo mooi dat ik de "finale" achterwege heb gelaten .

Veel mensen zien geeneens het verschil tussen mezzo en finale .............waarom zou je er dan nog een extra rondje ( vooral tijd) in steken , het resultaat zal niet veel anders zijn....

Of heb je een andere verklaring :-"
 
nee inderdaad...de foto's spreken toch voor zich dacht ik...
ik zou niet weten wat ik hier met finale nog aan kan verbeteren :

DSC_9075.jpg


iemand?
 
Helder!

Het zijn keuzes in werkwijzen en persoonlijk sla ik nooit een stap over, pak ze echt alledrie in combi met drie verschillende pads als ik wat te polijsten heb.
Kost tijd maar ook dat is mijn keus en ik polijst verder niet zoveel, eerlijk gezegd tot nog toe alleen mijn eigen auto en een keertje iemand bijgestaan..
Lees: NIETS afdoende aan jouw mooie werk, er zijn meer wegen naar detailstad! Heel netjes geworden!
 
@denders bedankt...en zeker geen probleem dat je de stappen perfect toepast...je kan er maar genot van hebben. Er zijn zo vele manieren om iets te bereiken...het resultaat (en hoe je er daar zelf bij voelt) is het allerbelangrijkste :)^
 
Ja, inderdaad erg mooie kleur...maar je kan constant afstoffen naderhand...Minieken weet hoe dikwijls :)

Die mazda's zijn ook erg mooi afgewerkt...deze kan gerust naast de "premiummerken" gaan staan.

De lak blijkt ook erg mooi gespoten...geen appelsien!...het was een erg leuke detail...zo eens iets anders dan hopen ziekenwagenstaal :D
 
Mooi werk weer! Ik lees hier wat opmerkingen over dat je van de compund meteen naar de glaze bent gegaan. Dat kan, inmiddels heb je genoeg ervaring om die keuze bewust te maken.

Maar mocht je ooit een tussenstap nodig hebben, dus bijv. eerst finale en dan glaze, dan is Wolfgang's Finishing Glaze wellicht een goed alternatief. Die bevat een korrel om mee te finishen én een glaze. Scheelt je weer een stap (en dus tijd).

oh. ik zie dat Carclean die niet meer verkoopt .. nevermind dan.


Mooie Mazda! en nu weer zo goed als nieuw. :)^
 

Vergelijkbare onderwerpen